Pengenalan NILAM
NILAM atau Nadi Ilmu Amalan Membaca merupakan penggabungan atau adunan
semua aktiviti galakan membaca yang pernah dijalankan di sekolah dengan
memberi pengikhtirafan yang sesuai. Pelaksanaan program ini meliputi
penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahu dan markah
dikumpulkan secara kumalatif sehinggalah mereka tamat persekolahan. Ia
adalah satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia dengan matlamat untuk
membina tabiat membaca di kalangan murid. Bahagian Teknologi Pendidikan
adalah Urusetia di Kementerian Pelajaran yang ditugaskan untuk
menyelaras program ini. Program ini telah mula dilaksanakan dengan Tahun
1 di sekolah Rendah dan Tingkatan 1 atau Peralihan di sekolah Menengah
dengan rasminya 1999, melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian
Pelajaran Malaysia Bil.13/1998 : Program Membina Tabiat Membaca
bertarikh 22 Mei 1998.
OBJEKTIF
1. Menggalakkan murid banyak membaca.
2.Menggalakkan sekolah terus menjana idea kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat membaca ini.
3. Mencari Tokoh NILAM yang akan mewakili Daerah ke Peringkat Bahagian.
2.Menggalakkan sekolah terus menjana idea kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat membaca ini.
3. Mencari Tokoh NILAM yang akan mewakili Daerah ke Peringkat Bahagian.
- TAHAP PELAKSANAAN
Merangkumi 2 Tahap :
1. Tahap Jauhari - Membina kemahiran dan menanam minat membaca sehingga terbina satu tabiat yang dikenali sebagai Jauhari.
2.Tahap Rakan Pembaca - Membantu Pencambahan penyertaan murid dan penggunaan bahan dalam aktiviti galakan membaca.
1. Tahap Jauhari - Membina kemahiran dan menanam minat membaca sehingga terbina satu tabiat yang dikenali sebagai Jauhari.
2.Tahap Rakan Pembaca - Membantu Pencambahan penyertaan murid dan penggunaan bahan dalam aktiviti galakan membaca.
SESI PENILAIAN
Sesi Penilaian akan merangkumi 2 bahagian iaitu :
1. Ujian Lisan - Meliputi aspek-aspek Pengesanan Minat Membaca, Pengesanan Kemahiran Membaca, Pengesanan Pengetahuan, Pengesanan Penghayatan dan Aspresiasi Pembacaan.
2. Ujian Penulisan - Menjurus kepada pengesanan kemahiran membuat rumusan atau ulasan.
Calon akan bergerak mengikut urutan ujian bagi kelancaran program.
1. Ujian Lisan - Meliputi aspek-aspek Pengesanan Minat Membaca, Pengesanan Kemahiran Membaca, Pengesanan Pengetahuan, Pengesanan Penghayatan dan Aspresiasi Pembacaan.
2. Ujian Penulisan - Menjurus kepada pengesanan kemahiran membuat rumusan atau ulasan.
Calon akan bergerak mengikut urutan ujian bagi kelancaran program.
- SYARAT PENCALONAN
Seorang Murid Tahun 6 ( Sekolah Rendah ) dan Tingkatan 5 ( Sekolah
Mengeah ) yang mencapai pengikhtirafan NILAM dalam tahap Jauhari.
- Rekod yang diperlukan :
- Borang Pencalonan
- Borang Kebenaran Ibubapa/Penjaga
- Folio Calon
- Buku Rekod Bacaan NILAM (Asal)
- Salinan Sijil Pencapaian NILAM yang disahkan oleh pentadbir
- Salinan Sijil Ko-Kurikulum yang disahkan oleh pentadbir
- Salinan Kad Pengenalan/Surat Beranak calon disahkan oleh pentadbir
- Salinan keputusan Peperiksaan yang disahkan oleh pentadbiran
Kategori :
1. Sekolah Rendah Bandar
2. Sekolah Rendah Luar Bandar
3. Sekolah Menengah Bandar
4. Sekolah Menengah Luar Bandar
- SISTEM GANJARAN
Tahap Jauhari - Sekolah Rendah
Jumlah Bacaan
|
Pengikhtirafan
|
90 - 179
|
GANGSA
|
180 - 269
|
PERAK
|
270 – 359
|
EMAS
|
360 – Ke Atas
|
NILAM
|
Tahap Jauhari - Sekolah Menengah
Jumlah Bacaan
|
Pengikhtirafan
|
72 – 143
|
GANGSA
|
144 – 215
|
PERAK
|
216 – 287
|
EMAS
|
388 – Ke Atas
|
NILAM
|
Tahap Rakan Pembaca ( RP )
Pengiraan markah berdasarkan jumlah pendengar, penonton, pembaca atau
peminjam buku untuk setiap aktiviti yang dijalankan oleh murid yang
telah mencapai RP dengan bimbingan guru. Contoh kiraan :
Bercerita : 1 sesi x 20 Pendengar = 5 Markah
Jumlah Bacaan
|
Pengikhtirafan
|
100 – 199
|
GANGSA
|
200 – 299
|
PERAK
|
300 – 399
|
EMAS
|
400 – Ke Atas
|
NILAM
|
Sesi Penilaian
1. PENGESANAN KEMAHIRAN MEMBACA ( 25 %)
(
Calon hendaklah membaca teks yang disediakan dalam tempoh yang
ditentukan berhubung dengan isu-isu pengetahuan am,sains,seni, sukan
dan lain-lain )
1.1 Skimming
1.2 Scanning
1.3 Analisis
1.4 Rumusan
2. PENGESANAN PENGETAHUAN ( 20 %)
2.1 Nama penulis dan tajuk buku
2.2 Tema / mesej buku tersebut
2.3 Sinopsis
2.4 Bagaimana buku tersebut membantu kerjaya murid
2.5 Ciri fizikal buku :
- Apakah bibliografi? = ……../ 1
- Terangkan di manakah nombor panggilan = …../1
- Apakah ‘tulang buku’ ? = ………../1
- Apakah kegunaan indeks? = ……/1
3. PENGESANAN KEBESTARIAN ( 20 % )
( Berdasarkan topik terkini / isu semasa)
3.1 Kebolehan berhujah
3.2 Kepetahan bercakap
3.3 Kefasihan bertutur
3.4 Perawakan
3.5 Ilmiah
4. PENGESANAN PENGHAYATAN & APRESIASI PEMBACAAN (25%)
4.1 Apakah erti membaca? (penekanan : minat dan pengetahuan)
4.2 Masa membaca (penekanan : konsisten dan paling kerap)
4.3 Bagaimana anda mengurus / menghargai / menyayangi buku
4.4 Apakah jenis genre buku yang paling anda gemari & mengapa?
4.5 Soalan Bonus Hakim (tentang sikap peserta terhadap membaca)
4.5.1. usaha mendapatkan bahan bacaan = ………(1)
4.5.2. reaksi terhadap penulis yang diminati = ………(1)
4.5.3. pengetahuan tentang ‘Bulan Membaca’ / = ………(1)
Pesta Buku/ Hari Buku Sedunia
4.5.4. usaha menyimpan /mengurus buku = ………(1)
BAHAGIAN B – PENULISAN
PENGESANAN KEMAHIRAN MEMBERIKAN PENDAPAT / ULASAN ( 10 % )
[
Calon hendaklah menulis tidak lebih daripada 150 patah perkataan (
Sekolah Menengah) atau 100 patah perkataan ( Sekolah Rendah) dengan
berdasarkan soalan yang disediakan dalam tempoh yang ditentukan ]
5.1 Isi
5.2 Bahasa
5.3 Kaedah persembahan
5.4 Penyelesaian masalah (kaedah mengulas dan memberikan pendapat)
iNILAM
Ahli Jawatankuasa Program Nilam
Membaca dan belajar amalan hidup mulia
Jadikanlah panduan wawasan anda
Nilam program membaca memberikan semangat
Membaca dengan jaya budaya kita
Bina tabiat membaca matlamat nilam kita
Ganjaran yang diberi tidak terhingga
Jadi rakan pembaca juga capai jauhari
Pembaca yang bestari anugerah yang diberi
Nilam nilam anugerah nilam
Menerangi jalan suram
Nilam nilam anugerah nilam
Idaman pembaca jaya
Membaca dan belajar amalan hidup mulia
Bina tabiat membaca matlamat nilam kita
Dunia indah sekali pasti lebih berseri
Amalan membacamenjana minda bestari
Nilam nilam anugerah nilam
Menerangi jalan suram
Nilam nilam anugerah nilam
Idaman pembaca jaya
Membaca dan belajar amalan hidup mulia
Bina tabiat membaca matlamat nilam kita
Dunia indah sekali pasti lebih berseri
Amalan membaca menjana minda bestari
Amalan membaca menjana minda bestari ( NILAM)
Ahli Jawatankuasa Program Nilam
SK Tangkungon Telupid
Penasihat
Simah Matusip
( Guru Besar)
Pengerusi
Luseh Balingi
( Penolong Kanan 1)
Timb.Pengerusi 1
Norlina Pantau
( Penolong Kanan HEM)
Tim.Pengerusi 2
Ronnah Dungki
(Penolong Kanan Kokum)
Penyelaras Program
Roziah Dangku
(Guru Pusat Sumber & Media)
Setiausaha
Artine Modi
( Guru Nilam)
AJK
Semua guru kelas Tahun 1-6
Ketua Panitia
Guru rakan pembaca
Guru data nilam
Guru perpustakaan
wakil PIBG
Senarai Tugas Jawatankuasa NILAM
Sekolah
Senarai
tugas-tugas Jawatankuasa NILAM sekolah adalah :-
Penasihat
– Guru Besar
& Guru Besar sebagai pentadbir sekolah
bertanggungjawab
memastikan kejayaan pelaksanaan dan
keberkesanan program
ini.
Pengerusi – Penolong Kanan 1
& Mempengerusikan
setiap mesyuarat Jawatankuasa Program
NILAM.
& Memahami
dasar dan matlamat program.
& Memberi taklimat kepada guru dan ibu bapa.
& Memastikan pelaksanaan Program NILAM berjalan
lancar
melalui :
·
Penyeliaan
·
Perjumpaan dengan guru.
·
Temu bual murid dan ibu bapa secara informal.
·
Laporan pelaksanaan.
& Menentukan keberkesanan jadual pelaksanaan
Program
NILAM.
& Mengambil tindakan susulan bagi mengatasi
kelemahan
program.
& Mengenal pasti guru untuk menghadiri kursus
dan seminar
yang berkaitan dengan bacaan dan seumpamanya.
& Menyemak dan mengesahkan rekod bacaan murid.
& Meluluskan peruntukan kewangan dan yang
berkaitan.
& Mengesahkan laporan yang berkaitan Program
NILAM.
Timbalan
Pengerusi – PK HEM / PK Ko-Kurikulum
& Menjalankan
tugas Pengerusi semasa ketiadaan beliau.
& Membantu
Pengerusi merancang, melaksana, menyelaras, memantau dan menilai Program NILAM.
& Membantu
Pengerusi untuk menjayakan Program NILAM.
& Membantu
Pengerusi mengenal pasti kelemahan Program NILAM dan mengambil tindakan.
& Menyelia
aktiviti-aktiviti yang menyokong Program NILAM.
& Memastikan
Program NILAM dilaksanakan mengikut perancangan.
Ibu
bapa
& Menggalakkan
anak-anak membaca di rumah dengan
bimbingan daripada ibu bapa.
& Menyediakan bahan bacaan di rumah (jika
berkemampuan).
& Membuat pinjaman bahan bacaan daripada sumber
lain
(Perpustakaan Awam, Perpustakaan Desa,
Perpustakaan
Bergerak dan sebagainya)
& Memastikan
anak-anak sentiasa mempunyai bahan untuk
dibaca dan membuat rekod bacaan.
& Mengesahkan
dan menandatangani rekod bacaan anak-anak.
(Sekiranya ditentukan oleh pihak sekolah)
Pengawas
PSS
& Membantu murid untuk
meminjam buku di PSS.
& Membuat pameran buku-buku yang sesuai untuk
dipinjam.
& Membantu guru PSS menyediakan pinjaman
kelompok (bulk
loan)
& Membantu guru PSS
menganalisis data bacaan murid.
& Mempamerkan graf-graf bacaan murid.
Murid
& Membaca buku sebanyak yang
mungkin.
& Menentukan bahan bacaan yang dibaca itu
direkod.
& Menentukan sentiasa mempunyai bahan bacaan
tidak kira di
mana sahaja.
& Mendapat bahan bacaan daripada pelbagai
sumber.
& Memastikan mereka mencapai
tahap pembacaan yang telah
ditetapkan untuk mendapat pengiktirafan.
& Menjadi rakan pembaca bagi mereka yang layak
dan
berkeyakinan.
& Menyediakan pengurusan kewangan Program
NILAM.
& Menyemak dan mengesah rekod bacaan murid.
Penyelaras
Program – Guru Penyelaras Media
& Memberi taklimat tentang
pelaksanaan Program NILAM pada
setiap awal tahun.
& Menentukan program dan menyediakan kertas
kerja aktiviti
yang hendak dilaksanakan.
& Merancang
anggaran perbelanjaan Program NILAM.
& Menganjurkan aktiviti Program NILAM
peringkat sekolah.
& Memastikan program berjalan
dengan lancar.
& Menjadi urusetia untuk pemberian anugerah
NILAM di
peringkat sekolah.
& Mengenal pasti dan membimbing caon untk
anugerah NILAM
peringkat negeri.
& Mendapatkan pengesahan laporan dan data
NILAM daripada
Guru Besar.
& Menghantar laporan dan data NILAM ke PKG.
& Menyemak dan mengesah rekod bacaan murid.
Setiausaha
– Guru NILAM
& Menyimpan rekod, minit
mesyuarat dan surat-menyurat.
& Menyelaras perjalanan mesyuarat dan hal-hal
yang berkaitan.
& Membantu Penyelaras Program menjalankan
aktiviti NILAM.
& Mempamerkan data dan maklumat di sudut
NILAM.
& Mengumpulkan maklumat (kertas kerja,
laporan, bahan, data)
dan menyerahkan kepada penyelaras program.
& Menyediakan laporan berkala dan laporan
tahunan bertulis
untuk dikemukakan kepada Penyelaras Program
dan salinan
kepada Pengerusi.
& Menyemak dan mengesah rekod bacaan murid.
Penolong
Setiausaha – Guru Data NILAM
& Mengumpul data rekod
membaca dan Rakan Pembaca murid
daripada Guru Kelas setiap bulan.
& Memasukkan data ke pangkalan data.
& Menganalisis data rekod membaca dan rekod
aktiviti Rakan
Pembaca.
& Menyerahkan analisis data rekod membaca
murid dan analisis
aktiviti Rakan Pembaca kepada Guru NILAM.
& Mengemas kini data NILAM.
& Menyemak dan mengesah rekod bacaan murid.
Ketua Bidang / Ketua Panitia
& Membantu pihak sekolah
dalam pemilihan bahan bacaan untuk
murid.
& Merancang dan menyelaras aktiviti pengajaran
dan
pembelajaran yang boleh menjurus ke arah
pembacaan
berkualiti.
& Membuat perancangan, anggaran perbelanjaan
Program
NILAM bersama-sama Penyelaras Program NILAM.
& Menyemak dan mengesah rekod bacaan murid.
Guru Kelas
& Menyediakan sudut bacaan di
kelas masing-masing.
& Mendapatkan Buku Rekod Bacaan daripada
PSS/Koperasi dan
mengedarkan kepada murid.
& Menggalakkan murid mengikuti aktiviti Program
NILAM secara
aktif.
& Menyemak dan mengesah rekod bacaan murid.
& Merekod bilangan buku yang dibaca ke dalam
borang data
NILAM.
& Membantu pelaksanaan Program NILAM mengikut
perancangan.
& Menyerahkan data NILAM kepada Guru Data NILAM
setiap
hujung bulan.
& Mengenal pasti dan menyenaraikan mrid yang
layak ke tahap
Rakan Pembaca kepada Guru Pembimbing Rakan
Pembaca.
Guru Perpustakaan
& Membuat penggredan buku.
& Menyediakan bahan bacaan yang mencukupi bagi
menjalankan
Program NILAM.
& Mengagihkan buku pinjaman secara berkelompok
(Projek
Pukal)
& Membantu setiausaha menganjurkan sebarang
aktiviti untuk
menyokong Program NILAM.
& Menyemak dan mengesah rekod bacaan murid.
Wakil PIBG
& Menghadiri setiap mesyuarat
Jawatankuasa NILAM.
& Menjadi pengantara utuk menyampaikan maklumat
Program
NILAM.
& PIBG berfungsi sebagai agen kepada
penglibatan institusi-
institusi lain dalam menjayakan program ini
dari segi khidmat
nasihat, sumbangan buku dan kewangan.